16 June 2011

Aku tersalah timing la...gerhana bulan tuuu!

selamat malam semua...sedang semua orang, termasuk aku sedang asyik tidur, rupa-rupanya dah berlalunya gerhana bulan yang jarang-jarang berlaku. aku tersalah info ke aku yang salah faham ek? sebabnya masa hari isnin yang lepas ustaz yang beri ceramah kat MARDI, cakap gerhana akan berlaku 16/6/2011 pada 2.25 pagi. aku ingatkan khamis malam jumaat iaitu hari ini dan akan berlaku pagi ini. rupa-rupanya, pagi semalam la..adooyaiii..terlepas sudaaahh. tak apalah, tak dapat tengok live, gambar pun jadi. okeh, gambar2 kat bawah ni aku ambil dari SINI


Gerhana Bulan Penuh 16 Jun 2011

Gerhana Bulan 16 Jun 2011 Jam 2.45 pagi

Gerhana Bulan 16 Jun 2011 Jam 3.00 pagi

Gerhana Bulan 16 Jun 2011 Jam 3.10 pagi

Gerhana Bulan 16 Jun 2011 Jam 3.22 pagi (Gerhana Penuh)

Gerhana Bulan 16 Jun 2011 Jam 4.10 pagi (Bulan kembali cerah)

foto gerhana bulan 2011



nak tahu apa hikmahnya disebalik gerhana bulan ni?


nak?


betul ni?

.

.

.

okeh3...

.

.

.

baca ni

.

.

bawah sikit lagi

---

haaa...

I

I

v


ini okeh.

okeh3..bacalah


ni bukan untuk gerhana bulan je tau

gerhana matahari pun boleh


Pertama: keduanya merupakan tanda kebesaran dan kekuasaan Allah Ta’ala yang menciptakan alam semesta ini, menguasainya, serta mengaturnya. Tidak ada satupun yang dapat menghalangi Allah Ta’ala, ketika Allah Berkehendak untuk merubah aturan alam sebentar diluar kebiasaan, untuk menunjukkan betapa lemahnya manusia dan betapa agungnya Allah, maka manusia tidak layak untuk menyombongkan dirinya di hadapan Allah, jadi sepantasnya manusia tunduk patuh kepada peraturan dan hukum Allah tidak kepada yang lain.

Kedua: merupakan kehendak Allah untuk menakuti hamba-hambanya dengan mengingatkan mereka dari kelalaian dan dosa. Di mana dengan bertambahnya fitnah dan kerusakan di muka bumi yang sebenarnya karena tingkah laku manusia, maka hikmah Allah Ta’ala berkehendak untuk menyadarkan mereka, dan bahwa azab dan siksaan-Nya di neraka lebih pedih dan kekal.

Ketiga: bahwa kejadian-kejadian alam tidak ada hubungannya dengan kematian atau lahirnya seseorang, karena jika Allah Berkehendak untuk menjadikan sesuatu, maka terjadilah. Jadi murni karena kehendak Allah, maka barangsiapa meyakini bahwa kejadian alam ada kaitannya dengan kematian dan lahirnya seseorang maka dia telah menetapkan adanya pengatur alam semesta selain Allah Ta’ala.

Wallahu a'lamu bis-shawab.

nak lagi detail? BACA KAT SINI


agak2 korang yang 'hidup' masa tengok gerhana bulan tu ada macam yang kat bawah ni tak?
ce tengok...


ada camtu tak? hehe
.
.
.
.

eh..eh..ada video terbaru matluthfi la
tengok ni gak tau


dia selalu buat aku tersenyum =)

0 146 pencinta hijau jua:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...